Október 31-én ér véget A pápai városi piac fejlesztése című európai uniós projekt, melynek megvalósítására 500 millió forint támogatást nyert el az önkormányzat. A projekthez a város 233 millió forint saját forrást biztosított, a teljes beruházás költsége 733 653 621 Ft. A projekt során elvégzett munkát és a további feladatokat sajtótájékoztatón összegezte dr. Áldozó Tamás polgármester, Rádi Róbert, a Pápai Városfejlesztő Társaság Kft. ügyvezetője és ifj. Nagy Szabolcs, a kivitelező Kovácsi-Fal Kft. projektvezetője.
Az április 9-én indult és 7 hónapon át zajlott építkezést a kivitelező cég képviselője összegezte. Elmondta, az árusítócsarnok területe 923 négyzetméter, itt 7 sorban 88 árusító asztalt helyeztek el, melyek összes hosszúsága 176 méter.
-12 db üzlethelyiséget építettünk, mindegyik saját vizesblokkal rendelkezik, az üzletek összterülete 540 négyzetméter. A közösségi területek 64 négyzetméteren helyezkednek el, a rusztikus dísztéglával fedett falfelület 900 négyzetméter, az épület körüli térkőburkolatos felület nagysága 1500 négyzetméter és 300 négyzetmétert aszfaltoztunk, ezeken 20 darab parkolót alakítottunk ki. Az épületet 167 méter hosszúságban zöld fal veszi körül, mely 50 tonna tűzihorganyzott acélból készült. A zöld fal virágtartóiba 750 darab borostyán ültettünk, a piac területére 10 darab fát telepítünk - sorolta a beruházást jellemző számokat ifj. Nagy Szabolcs.
Rádi Róbert, a Pápai Városfejlesztő Társaság Kft. ügyvezetője arról szólt, társaságuk a projekt koordinációját és a műszaki ellenőri feladatokat végezte, a kivitelezés és a projekt lebonyolítása mindenben a szabályoknak megfelelően, a tervekben megfogalmazottak szerint zajlott.
-Három alkalommal ellenőrizte a projektet a közreműködő szervezet, mindhárom esetben hiánypótlás és kifogás nélkül zárult le az ellenőrzés.
Az ügyvezetőtől megtudtuk, a beruházás a használatbavételi engedély kézhez vételekor zárul, az ehhez szükséges dokumentumokat benyújtották, így október 31-én vélhetően megkapják a használatba vételi engedélyt. A projekt lebonyolításában október utolsó napjáig keletkezhetnek dokumentumok, számlák, ezt követően pedig várhatóan három hónap múlva zárul a beruházás adminisztrációs szempontból is.
Az elkészült piac további sorsáról dr. Áldozó Tamás polgármester tájékoztatta a sajtó képviselőit. Mint mondta, a következő 6-8 hétben a bérlők dolgoznak a bérelt üzlethelyiségek kialakításán, hiszen azok szerkezetkész állapotban vannak és a bérlők saját kereskedelmi tevékenységük előírásainak megfelelően alakíthatják ki a belső teret, továbbá a működéshez szükséges hatósági engedélyeket is be kell szerezniük, így legkésőbb január elején megnyithat a vásárcsarnok.
-A piac működési rendjét az üzemeltető Városgondnokság alakítja ki - közölte a városvezető - hozzátéve, azt kérte a Városgondnokság igazgatójától, hogy készítsen terveket arra vonatkozóan, hogy a ruhapiac a Fő téren marad, illetve arra, hogy az új csarnok körüli területre költözik. Amennyiben ez utóbbiról születik döntés, az árusoknak tudomásul kell venniük, hogy kisebb hely áll rendelkezésükre, mint a Fő téren, az egyes helyek nem bővíthetők szabadon és a kereskedők pályázat útján juthatnak árusítóhelyhez.
A polgármester arról is tájékoztatott, 7 üzletnek már van gazdája, a további üzlethelyiségekre a közeljövőben újabb pályázatot írnak ki.
-Egy minden nap nyitva tartó piaccsarnokot szeretnénk üzemeltetni, szeretnénk kedvezményben részesíteni a kistermelőket, elsősorban azokat a pápai ingatlantulajdonosokat, akik tényleg a felesleges termékeiket hozzák ki a piacra. A kedvezményekkel a 0 forintos bérleti díjig is el kívánunk menni, hiszen a célunk az, hogy minél sokszínűbb legyen ez a piac és minél több embert vonzzon minden nap. Az üzleteknek az a specialitása, hogy az árusítócsarnok felől és kívülről is megközelíthetőek, így a vásárcsarnok nyitvatartási idején túl is működhetnek.
Dr. Áldozó Tamás a projekt megvalósítását úgy értékelte, példaértékű volt a beruházás szervezése és lebonyolítása, hiszen már az április eleji munkakezdéskor látható volt, hogy az építők rendelkezésére álló 7 hónap nagyon rövid. Megjegyezte, a 7 hónapos kivitelezési idő példaértékű, de ha azt veszi számba, hogy a 2016 nyarán benyújtott pályázat fizikai kivitelezése 2019 tavaszán kezdődhetett meg, akkor az azt jelenti, hogy többször 7 hónap előkészítés után tudott egy 7 hónapos munka megkezdődni. Ez pedig elkeserítő, főleg úgy, ha minden uniós projekt esetében ezt tapasztalják.
A fejlesztésről így fogalmazott:
-Egy korszerű csarnok épült fel, reményeink szerint méretét tekintve pont akkora, amekkorára nekünk szükségünk van. Most már a piaccsarnokon túli területek rendezéséről kell gondolkodnunk, erre egyébként már van is koncepció.
Dr. Áldozó Tamás emlékeztetett, az elmúlt évtizedekben a Tókert úttól a Gróf útig, az Ady sétánytól a Szabadság útig az épületek megújultak vagy kicserélődtek. Ez a megújulás egyik évről a másikra értelmezhetetlen, de hosszabb időtávban már látványos, a városvezetés pedig azt szeretné, ha ez a változás a következő időkben is folytatódna. Erre már konkrét kezdeményezés is van, hiszen a Türr-gimnázium leendő tornacsarnoka az Ady sétány határoló épülete lesz.